Femeie in punctul zero – Nawal El-Saadawi. Recenzie

Buna si bine te-am regasit la o noua recenzie. Astazi vreau sa vorbesc despre cartea ,,Femeie in punctul zero”, una din noutatile editurii Black Button Books. Despre cartile editurii am vorbit si in trecut, iar aici, aici si aici puteti gasi recenziile preferatelor mele. Asa cum m-am obisnuit deja, editura nu dezamageste cu traducerile sale, abordand mereu teme actuale si importante. Acest roman se afla la granita cu nonfictiunea, autoarea povestind viata unei femei condamnate la moarte pentru uciderea unui barbat.

Cartea spune povestea lui Firdaus, o detinuta din penitenciarul de femei din Qanatir, consemnata de Saadawi in urma unei conversatii din ultima zi de viata a acestei femei extraordinare. In celula sa, acuzata de crima si condamnata la moarte, Firdaus vorbeste despre viata ei, privind condamnarea ca pe o usurare, ca pe o eliberare. Nascuta intr-o familie dintr-un sat egiptean, Firdaus se confrunta cu nepasarea si cruzimea in copilarie. Dorinta ei de a avea acces la educatie ii este ignorata de familie, si viata ei ia o alta turnura.

Femeie in punctul zeroNawal El-Saadawi. Scurta prezenatare

Nu stiu cum pot sa incapsulez toate emotiile pe care le transmite o carte de doar 120 pagini. In ultima zi din viata sa, aflata in penitenciarul de femei din Qanatir, Firdaus decide sa-si povesteasca viata, pas cu pas, pana cand aflam cum si de ce a ajuns sa fie prizoniera condamnata la moarte. Inca de mica, aceasta duce o viata plina de lipsuri, crescand intr-o familie abuziva, fiind luata de catre unchiul ei pentru a-si continua studiile. Chiar daca Firdaus termina liceul cu o nota foarte buna, stie ca viata unei femei in Egipt este mult mai limitata decat cea a barbatului. Cartea vorbeste despre oprimarea drepturilor femeilor, despre cum viata lor valoreaza mult mai putin decat cea a barbatilor, acestea ajungand deseori in casatorii pe care nu si le doresc, fiind abuzate de proprii soti.

Nu pot spune neaparat ca este o poveste feminista, ci doar povestea unei femei care isi foloseste mintea si corpul pentru a supravietui, pentru a gasi fericirea intr-o lume care ii pune mereu piedici. O femeie puternica, asuprita de o tara care nu-i ofera nimic, plina de barbati care au jucat-o pe degete sau au folosit-o. Este o poveste dureroasa deoarece arata realitatea asa cum e, fara filtru, dura, povestita direct de victima.Dupa 40 de ani, ramane la fel de actuala, de puternica si de necesara ca la data publicarii.

Femeie in punctul zero, dar si restul cartilor Black Button se gasesc pe Libris.ro.

Dar, pentru ca sunt femeie, n-am avut niciodata curajul sa ridic mana la ei. Si, pentru ca sunt o femeie care isi vinde trupul, mi-am ascuns frica sub straturi de machiaj.

-Da, exact ca un sarpe. Viata e un sarpe. Sunt la fel, Firdaus. Daca sarpele intelege ca nu esti sarpe, te musca. Si daca viata intelege ca nu musti, te devoreaza.

… Iti pui ochelari de soare cu lentile negre, iar apoi spui ca nu poti vedea soarele stralucind.

Femeie in punctul zero este o carte de nonfictiune care iti capteaza atentia inca de la prima pagina, unde traiesti alaturi de Firdaus si iti doresti sa o poti ajuta atunci cand lumea este mult prea dura cu ea.