Fetița care privea trenurile plecând de Ruperto Long – Recenzie

Fetița care privea trenurile plecândRuperto Long

Bună, dragi cititori, și bine v-am regăsit la o nouă recenzie de carte. Astăzi o să vă vorbesc despre o carte sensibilă, care tratează subiecte ce ajung să afecteze cititorul și care m-a făcut să lăcrimez. Fetița care privea trenurile plecând este o carte de ficțiune istorică tulburătoare, ce cuprinde poveștile incredibile ale supraviețuitorilor genocidului produs în cel de-Al Doilea Război Mondial.

Cartea este bine documentată și aceasta este unul dintre factorii pe care i-am apreciat enorm de mult. Detaliile pe care le cuprinde tulburătoarea scriere nu fac altceva decât să ne deschidă ochii în fața atrocităților pe care alte ființe umane le pot înfăptui. Este perfectă pentru adolescenți, pentru tinerii de liceu care își doresc să deslușească mai bine ceea ce s-a întâmplat cu evreii în timpul Holocaustului.

Scurtă prezentare!

“Aceasta este o poveste de dragoste”, asa isi prezinta autorul romanul documentar, „dragoste intre parinti si copii, intre frati, intre indragostiti, intre prieteni, dragoste pentru viata, pentru libertate, pentru pamantul natal.” Un sentiment pus la grea incercare in Al Doilea Razboi Mondial – un timp al descatusarii urii celei mai inversunate -, dar care pana la urma invinge, „pentru ca Viata triumfa totdeauna”.
Nu aveam cu ce sa ne jucam. De aceea, mama aduna de pe strazi acele foi volante pe care le imprastiau nazistii si colaborationistii de la Vichy si, cu sfanta rabdare, ne facea jucarii… Ce ironie! Traiam inchisi intr-un dulap si ne omoram timpul cu foile volante care indemnau populatia sa-i denunte pe evreii ascunsi! – Charlotte, 8 ani
Romanul, rod al documentarii asidue a autorului, constituit sub forma marturiilor mai multor personaje, implicate mai mult sau mai putin direct in soarta familiei Strawczynski-Wins, reuseste sa urmareasca parcursul tragic al protagonistilor care incearca sa se puna la adapost de prigoana nazista impotriva evreilor in toata Europa si totodata sa realizeze un tablou convingator, cutremurator, al acelei epoci de noapte a mintii. Din corul vocilor abil impletite ale martorilor se remarca extraordinarul Domingo Lopez Delgado, un luptator aproape legendar, un uruguayan care, la douazeci si patru de ani, traverseaza Atlanticul sa lupte pentru libertatea altei tari, se inroleaza in Legiunea Straina si trece prin iadul fronturilor din Libia, Franta, Germania, pana la victoria finala. Si, desigur, Charlotte, fetita minunata, sensibila, inteligenta si curajoasa, ale carei amintiri constituie fundamentul intregului roman, puse la dispozitia noastra ca sa intelegem dimensiunea ororii si a dramei traite si cu speranta ca vom evita sa se repete. Speranta, de altfel, este lumina calauzitoare pe lungul si anevoiosul drum spre libertate al tuturor eroilor cartii.

Sunt o iubitoare a cărților de ficțiune istorică, așa că vă dați seama că nu am putut rata ocazia de a pune mâna și pe această scriere, mai ales dacă abordează subiectul Holocaustului. Și bine am făcut. Am citit cu inima strânsă și cu ochii plini de lacrimi paginile și chiar dacă mai cunoșteam o parte din detalii, tot am rămas șocată, îngrozită și scârbită de tot ce s-a întâmplat în vremurile acelea.

Cartea este oglinda celor întâmplate cu evreii și mă bucur tare mult că autorul nu a apelat la niciun proces de înfrumusețare, ci a prezentat evenimentele exact așa cum s-au derulat. Suferința evreilor este reală, iar aceasta carte prezintă exact ceea ce s-a întâmplat atunci.

Vă recomand din toată inima cartea. Este sensibilă și greu de digerat pe alocuri, însă este foarte educativă și vă aduce în punctul în care puneți la îndoială tot ce credeți că cunoașteți.