Un bărbat pe nume Ove de Fredrik Backman – Recenzie

Un bărbat pe nume OveFredrik Backman!

Bună, dragi cititori, și bine v-am regăsit la o nouă recenzie de carte. Vă anunț încă de pe acum că am ceva emoții în timp ce scriu această recenzie, căci tematica cărții despre care urmează să vă vorbesc, m-a debusolat și emoționat în egală măsură. Un bărbat pe nume Ove de Fredrik Backman este tipul de carte care nu se încadrează prea bine în portofoliul meu de carte și tocmai din această cauză am fost puțin reticentă în clipa în care am început să citesc. Categoric este genul de lectură care a reușit să mă scoată din zona de confort, însă, contrar așteptărilor mele inițiale, Un bărbat pe nume Ove s-a dovedit a fi una dintre cele mai bune cărți pe care le-am citit vreodată.

Stilul de scriere al lui Backman m-a cucerit din prima, căci modul în care a îmbinat adevărate învățături de viață cu un umor fin, destinat relaxării cititorului, a reușit să îl poziționeze în clasa autorilor inediți. Un bărbat pe nume Ove este prima carte pe care o citesc de la el, însă ceva îmi spune că o să mă mai întorc și la alte scrieri semnate de el.

Un bărbat pe nume Ove este genul de carte care nu ne permite să bănuim acțiunea sau să anticipăm finalul. Titlul, destul de simbolic, relevă faptul că Ove este personajul în jurul căruia gravitează întreaga acțiune și tot cel care o să ne ofere pilde prețioase despre pierdere, suferința, iubire, speranța și prietenie.

Ove este cel mai morocanos om pe care vi-l puteti imagina, un batran mizantrop caruia ii plac regulile stricte, rutina, lucrurile utile in viata si care n-are rabdare pentru amabilitati gratuite cu vecinii. Isi divinizeaza masina Saab, marca lui de suflet, si judeca oamenii dupa ce masina conduc, dispretuind profund, se intelege, automobilele straine. Se crede inconjurat de idioti si crede ca lumea se duce de rapa cu toti filfizonii astia cu cabluri albe in urechi care angajeaza pe cineva sa le schimbe un bec. A fost detronat din functia de presedinte al asociatiei de proprietari – in urma a ceea ce el a numit a fi „o lovitura de stat” -, dar tot el e regele cartierului, pe care il inspecteaza nesmintit in creierii diminetii sa se asigure ca totul este in ordine. Lumea il considera teribil de uracios. Intr-o dimineata de noiembrie, insa, tot universul si planurile sale ii sunt date peste cap in cel mai neasteptat mod cu putinta, cand o iranianca pe cat de gravida, pe atat de dezinvolta, si sotul ei tolomac, impreuna cu cele doua fetite ale lor, se muta langa casa lui si-i turtesc cutia postala cu o remorca (desi Ove postase foarte clar peste tot afise cu „Interzis accesul masinilor in zona rezidentiala”). Accidentul e sunetul de start pentru o serie de intamplari neverosimil de amuzante si, uneori, perfect induiosatoare  – cu o pisica jigarita si aproape fara coada si prietenii dintre cele mai improbabile – care-l fac pe Ove, eternul ursuz suparat pe tehnologia moderna, batausul de clovni si „vecinul infernal”, sa (re)invete sa respire aerul unei vieti pe care el insusi o credea pierduta si de care lumea nu-l banuia in stare pe acest pensionar imposibil.

Un bărbat pe nume Ove este genul de carte construită sub forma unui puzzle, în care trecutul se combină cu prezentul, iar viitorul este pus sub semnul întrebării. Când am început să o citesc, vă mărturisesc sincer, nu mă așteptam să îmi placă atât de tare, nu mă așteptam ca subiectul să mă atingă atât de intens și să am lacrimi în ochi la final. Am tot văzut cartea atât pe booktube, cât și pe bookstagram, iar recenziile pozitive erau atât de multe, încât curiozitatea mea a devenit și mai mare. Iar acum singurul meu regret este că nu am apucat să o citesc mai repede.

Se spune că oamenii buni se nasc din propriile greșeli și că, adesea, devin încă și mai buni decât dacă n-ar fi greșit niciodată.

Cartea reușește să te cucerească destul de rapid, în ciuda caracterului morocănos și obtuz (în ceea ce primea noua generație) a lui Ove. Pentru mine, această lectură nu a fost un banal roman, ci s-a încadrat în lecțiile prețioase de viață ce își găsesc izvor doar în asemenea scrieri, doar la asemenea autori care gândesc pasaje filosofice, ce ajung să îți dezvolte gândirea.

Dragostea e un lucru de mirare. Te ia prin surprindere.

Un bărbat pe nume Ove m-a făcut să reflectez la foarte multe aspecte ale vieții mele si tocmai din acest motiv vă încurajez și pe voi să citiți cartea. O lectură despre regăsire și puterea de a trece mai departe peste aspectele neplăcute ale vieții, cartea morocănosului Ove o să rămână pentru mult timp în inima mea.