Auschwitz, ultima statie de Eddy de Wind — Recenzie

Auschwitz, ultima statieEddy de Wind

Bine v-am regăsit la o nouă recenzie de carte, dragi cititori! Astăzi vreau să vă vorbesc despre cartea cu care am încheiat luna mai și care, totodată, a reușit să îmi zdruncine inimii cum nu a mai făcut-o până acum nicio altă carte. Atunci când citești cărți de ficțiune ajungi în punctul în care empatizezi cu personajele și cu acțiunea propriu zisă, însă atunci când ai la bază o carte ce dezvăluie fapte reale, treaba stă total altfel. Iar scrierea lui Eddy de Wind este greu de parcurs, tocmai din cauza evenimentelor pe care le descrie, evenimente ce au avut loc între anii 1943-1945.

Auschwitz, ultima statie de Eddy de Wind vorbește despre Holocaust, despre evenimentele ce au avut loc în lagărul de concentrare nazist din Polonia. Subiectul cărții nu îmi este străin, pentru că am dezvoltat o mare curiozitate încă de acum câțiva ani în legătură cu viața oamenilor, în mod special a evreilor, în perioada celui De-al Doilea Război Mondial.

Cu toate acestea, modul în care Eddy de Wind a decis să abordeze subiectul m-a emoționat până la lacrimi și a stârnit în mine, de asemenea, revoltă pentru chinurile la care au fost supuși oamenii, judecați doar din pricina naționalității și a aspectului fizic.

Dacă vă gândiți că peste această carte puteți să treceți cu ușurință, atunci vă înșelați. Informațiile de aici o să rămână pentru mult timp în mintea voastră, grație veridicității lor. Auschwitz, ultima statie surprinde o altfel de Apocalipsă și tocmai din această cauză evenimentele prezentate au un puternic impact emoțional.

In 1943, tanarul medic Eddy de Wind se ofera voluntar pentru a merge sa lucreze in lagarul de tranzit de la Westerbork, in care ajung toti evreii din estul Olandei. Are motive sa creada ca isi va gasi acolo mama. Dar ea a fost deja trimisa la Auschwitz. Nu se stie inca prea bine ce reprezinta Auschwitzul, iar Eddy spera. La Westerbork se indragosteste de Friedel, iar in scurt timp sunt si ei trimisi la Auschwitz. Eddy este repartizat in Blocul 9, unde face parte din personalul medical, iar Friedel in Blocul 10, cumplitul Experimentenblock, de unde isi alege victimele Josef Mengele. Eddy si Friedel supravietuiesc, dar nu reusesc sa ramana impreuna. In incercarea de a-si sterge urmele, nazistii vor sa goleasca rapid lagarul, iar Friedel porneste intr-unul dintre “marsurile mortii”. Eddy ramane inca o vreme in lagarul eliberat si isi scrie povestea. Pe de o parte, se teme ca manuscrisul sau ar putea cadea in maini nepotrivite; pe de alta parte, oroarea si povara celor traite la Auschwitz ii produc atata suferinta, incat nu gaseste putere sa scrie la persoana intai si hotaraste sa atribuie intamplarile unui personaj numit Hans.

Auschwitz, ultima statie. Povestea mea din lagar, 1943-1945 este o relatare coplesitoare, in care se regasesc atrocitati, suferinta, degradare fizica si morala, dar si solidaritate si incredere, consemnata aproape in timp real, cu sclipiri de iubire si speranta ce lumineaza, fie si pentru o clipa, unul dintre cele mai cumplite locuri cunoscute, sinonim cu infernul. Scotand la iveala si ceea ce este mai rau, si ceea ce este mai bun in fiinta omeneasca, povestea lui Eddy de Wind este o lectie unica, mereu de actualitate, mereu citita ca un avertisment.

Pentru mine, Auschwitz, ultima statie reprezintă o sursă prețioasă de informații legate de Holocaust, și tocmai din acest motiv pot spune că are un rol educativ destul de mare pentru cei care vor să afle mai multe. Nu obișnuiesc să citesc cărți din această sferă, însă în momentul în care am aflat cât de personală este această carte, căci relatează  experiențele de la Auschwitz pe care le-a trăit autorul, mi-am spus că trebuie neaparat să o am în bibliotecă.

Este destul de diferit să citești o carte atât de emoționată, atât de reală, comparativ cu alte cărți care redau un Univers pur ficțional. Scrierea lui de Wind, chiar dacă prezintă ororile petrecute în lagărul de concentrare, reușește să ofere și un omagiu celor care au suferit, căci povestea lor, tristețea și suferința lor nu au rămas fără răspuns și sunt acum toate cunoscute de o lume întreagă.

Vă recomand din toată inima această carte dacă doriți să aflați cât mai multe informații despre atrocitățile la care au fost supuși evreii în timpul celui De-al Doilea Război Mondial. Chiar dacă subiectul este sensibil si este crud abordat, pe mine detaliile de aici m-au făcut să mă gândesc mult la prejudecățile din societate, cât și la nevoia de educație, de știință a unui popor. Toate aceste sunt necesare pentru a trăi într-un mediu cât mai sănătos.