Secera de Neal Shusterman — Recenzie

Titlul: Secera

Autor: Neal Shusterman

Genul cărții: SF

Numărul de pagini: 448

Editură: Art ( colecția YoungArt)

SeceraNeal Shusterma

Secera este, fără dubii, una dintre cele mai bune cărți pe care le-am citit până acum. Atât ideea principală a cărții, cât și protagoniștii, ce, în prima instanță, par nechibzuiți, au reușit să mă cucerească de la primele pagini și am ajuns să termin o carte cu peste 400 de pagini în mai puțin de o zi.

Prima dată am văzut cartea în mediul online, după care a început să îmi fie din ce în ce mai des recomandată de cunoscuți, însă am avut mereu o reținere în a mi-o cumpără. Categoric mă atrăsese coperta, cât și descrierea, mai ales când am aflat caracterul profund întunecat al scrierii, doar că am vrut inițial să aștept traducerea întregii serii înainte de a o începe. Însă, după cum bine v-ați dat seama, planul nu mi-a reușit și curiozitatea a învins.

De pe acum vreau să menționez că scrierea lui Neal Shusterman se încadrează în mai multe domenii literare. Pe de o parte, abordează genul SF, căci reperele temporale și spațiale lansează acțiunea în viitor, cât și latura distopică constituită de lupta ce are loc între cetățenii de baza ai societății și cei care fac abuz de puterea pe care o posedă.

Vă spun sincer, cartea aceasta provoacă dependență. Subiectul abordat este unic, personajele sunt puternic individualizate și nu există o frază care să nu te pună pe gânduri. Rowan, băiatul care nu își găsește locul în propria sa familie si care dă dovadă de empatie în clipa în care un coleg este spicuit, este unul dintre cele mai puternice personaje din toate timpurile. El este cel care mi-a demonstrat că indiferent de mediul în care trăiești, indiferent de valorile care-ți sunt insuflate, propria ta gândire, propria ta conștiință trebuie să facă diferența dintre bine și rău.

Neal Shausterman s-a dovedit a fi un maestru în arta războiului, cât și a comploturilor, căci nu a existat moment în care protagoniștii, Citra și Rowan, să nu fie supuși unor încercări destul de grele. Iar lucrul acesta a oferit o asemenea dinamică cărții. În fiecare capitol se întâmpla ceva care avea menirea de a te surprinde, asta ca să nu mai vorbesc de punctele de maximă tensiune ce m-au plimbat de la agonie la extaz, cât și viceversa.

Secera este o carte care se adresează adolescenților, dar conține o esență aplicabilă și personalor mature. Bătălia constantă dintre bine și rău, dintre viață și moarte, dintre ce trebuie făcut și ce dorești să faci, atinge cote maxime în Secera, provocându-ți fiori.

O scurtă prezentare a cărții!

Aceasta lume a viitorului pare una ideala: foametea si saracia au fost eradicate, la fel si bolile si razboaiele, gratie tehnologiei. Nemurirea oamenilor insa are un pret: in prezent, Secerile reprezinta o clasa speciala, singurii oameni care pot lua viata altora. Si e nevoie sa faca asta, pentru a tine populatia sub control. Citra si Rowan sunt doi adolescenti alesi drept ucenici ai unei Secere. E un rol pe care nu si-l doreste niciunul dintre ei. A lua viata unui om presupune compasiune, dar si un talent anume, pentru a indeplini sarcina cat mai nedureros. Cum se vor descurca cei doi?

Pentru a înțelege mai bine adevăratul cadru în care au loc evenimentele, vă recomand să uitați absolut tot ce credeați normal până acum.

În această carte se construiește o lume, propulsată în viitor, în care moartea este o noțiune abstractă, ce și-a pierdut din însemnătate. Universul în care se desfășoară acțiunea ne prezintă o populație nemuritoare, care se supune unei entități atotputernice, numită Tunetul, cel care funcționează la intensitate maximă constant și cel care stochează orice informatie despre cetățeni.

Imortalitatea nu poate să tempereze nebunia sau fragilitatea tinereții. Inocența e condamnată să moară absurd de mâinile noastre, o victimă a greșelilor pe care nu le putem repara niciodată. Așa că abandonăm uimirea în care trăim și o înlocuim cu cicatrici de care nu vorbim niciodată, prea adânci ca să poată fi șterse de orice tehnologie. La fiecare spicuire pe care o comit, la fiecare viață pe care o iau pentru binele umanității, jelesc băiatul care am fost, al cărui nume uneori mă lupt să mi-l amintesc. Și tânjesc la un loc de dincolo de nemurire, unde aș putea, oricât de puțin, să recuperez mirarea, miracolul și să fiu iar acel băiat.

Cei ce poartă numele de Seceră sunt vestitorii morții și tot ei sunt cei care în fiecare săptămână trebuie să ia la alegere cinci vieți omenești, pentru a păstra un anume echilibru. Acest lucru este posibil tocmai din cauza suprapopulării.

Poruncile unei Seceri

1) Să omori.

2) Să omori fără prejudecăți, intoleranțe sau gânduri rele.

3) Să le garantezi un an de imunitate celor dragi ai celor ce ți-au acceptat venirea și oricui socotești că merită.

4) Să-i omori pe cei dragi ai celor ce se împotrivesc.

5) Să servești omenirea până la sfârşitul zilelor tale și familia ta va avea imunitate drept recompensă atâta timp cât tu trăiești.

6) Să ai o viață exemplară și în vorbă, și în fapte, și să ții un jurnal al fiecărei zile.

7) Să nu omori o altă Seceră, în afară de tine.

8) Să nu ai alte posesii materiale în afară de robe, inel şi jurnal.

9) Să nu ai nici partener, nici copii.

10) Să nu te supui niciunor alte legi afară de acestea.

Bolile și războaiele, foametea, sărăcia sunt termeni pe care noua civilizație nu-i mai cunoaște, ajungând astfel să trăiască într-o era a posibilităților infinite, digitalizată complet. Orice rană, oricât de gravă are remediu, iar regenerarea este posibilă celor care își pierd viața în accidente.

Cartea disponibilă pe Libris.ro !

Ei bine, cartea urmărește destinul lui Rowan și pe cel al Citrei, doi tineri care, grație onestității și curajului, ajung să fie ucenicii Secerii Faraday, una dintre cele mai respectate și înțelepte Seceri din toate timpurile. Însă amenințările sunt la tot pasul, trădările și răsturnări de situație sunt inevitabile, iar ei sunt nevoiți să reziste drumului plin de piedici pe care-l rezervă viitorul.

Secera – Părere personală!

Am tot văzut carte pe bookstagram de foarte mult timp și am plecat la drum cu inima plină de speranța că voi parcurge o carte care să mă facă să mă transpună în totalitate în ea. Ei bine, aceste lucru s-a adeverit încă din prima, căci autorul nu a pierdut timpul și m-a introdus imediat într-un Univers diferit și suprarealist. Acțiunea a fost pe placul meu, iar răsturnări de situație constante m-au făcut să citesc cu sufletul la gură fiecare pagină.

M-am atașat imediat și de personaje, am fost alături de Citra si Rowan în drumul lor de maturizare, am suferit alături de ei în momentul în care au fost despărțiți și am asteptat cu sufletul la gură scena de la final, pentru a-mi da seama care le va fi destinul.

… intențiile bune pavează multe drumuri. Nu toate duc în iad!

De asemenea, din rândul Secerilor, Faraday și Curie se remarcă prin compasiune, bunătate, vigilență și înțelepciune. Chiar dacă ,,meseria” pe care o au presupune uciderea unor persoane care n-au păcat, ei au știut întotdeauna cum să gestioneze situațiile dificile și au dat dovadă de omenie de fiecare dată când au avut ocazia.

Dar când ești Seceră, ești Seceră în fiecare minut al zilei. Te definște esențial și numai în vise ești liber. Deși am și vise în care spicuiesc, deseori…

Categoric, Secera este o lectură de 5⭐ și v-o recomand cu căldură și vouă. Sunt sigură că veți fi prizonierii unui nou Univers din care nu veți mai putea evada vreodată.