Focul din cenușă (#1 Elias și spioana cărturarilor) de Sabaa Tahir — Recenzie

Autor: Sabaa Tahir

Genul cărții: Fantasy

Numărul de pagini: 562

Editură: Youngart

Preferința personală: 5⭐/5

Elias si spioana CarturarilorSabaa Tahir. Scurta prezentare

Sabaa Tahir este autoarea care m-a cucerit grație primului volum al seriei ,,Elias și spioana cărturarilor”. Încă de la bun început, s-a făcut remarcată printr-un stil de scriere alert, plin de intrigă și răsturnări de situație pe care nu le vedeam venind. După ce am citit Focul din cenușă mi-am propus să continui cu toate cărțile autoarei, căci scrierea ei este, cu adevărat, remarcabilă. Este o expertă în creionarea celor mai imprevizibile evenimente și, de asemenea, în construirea personajelor puternice, originale și unice, care ajung să dea viață unei acțiuni nuanțate mereu de stacojiul răzbunării și trădării.

Când am început Focul din cenușă aveam zero idee de ce urmează să mă aștepte. Mă gândeam că primele capitole vor fi introductive și că acolo voi afla câte ceva despre personaje, despre mediul în care trăiesc și despre modul în care gândesc. Doar că începutul a fost o reală bombă. Încă din primele pagini facem cunoștința cu Laia și cu fratele său Darin, care ajunge să fie luat drept ostatic de către o Mască, acuzat de o infracțiune pe care nu o comisese. Iar de aici toate lucrurile se complică, căci Laia reușește să scape și este determinată să găsească gruparea adversă, ce se opune cruzimii conducerii, cu scopul de a-și salva fratele, acum arestat, torturat și pe punctul de a fi ucis. Tocmai din acest motiv spun că această carte m-a surprins din prima. Lucrurile încep să ia o turnură plină de obstacole de la acest nivel, însă totul este doar începutul. Acțiunea viitoare se află pe o pantă ascendentă și ajungi să îți dai seamă că ceea ce s-a întâmplat în primul capitol este doar un tăciune din focul care explodează spre final.

Lumea în care trăiesc personajele cărții este împărțită în două: Războinicii și Cărturarii. Neamul Cărturarilor a fost cucerit cu sute de ani în urmă, așa că cei care fac parte din această clasă sunt considerați automat inferiori și nu au nici măcar un drept. Totul le este potrivnic, însă Laia o să fie focul din cenușă, cea care se va infiltra în Imperiu pentru a spiona, iar așa secrete prețioase vor ieși la iveală.

Cartea este scris din două perspective: Laia, cea care ajunge să fie spioana cărturarilor, și Elias, fiul comandantului. Drumurile celor două personaje atât de antitetice (căci provin din tabere total opuse, aflate în război),  iau o turnură imprevizibilă, în clipa în care Laia este însărcinată cu aflarea secretelor ascunse de comandant. În primă fază, fata este supusă unor torturi crude (biciuitul sau gravatul cu fier încins pe piele) din cauza unor motive absurde (praful nu a fost bine șters sau din cauza faptului că a întârziat câteva secunde). Însă Laia îndură tot, pentru că doar așa își poate salva fratele de la moarte. Și tot așa ajunge să îl cunoască pe Elias care, contrar așteptărilor ei, nu moștenește absolut deloc cruzimea comandantului. Între ei se creează o conexiune pe care nu și-o pot explica, dar care rezistă și celor mai crunte probe. Iubire, libertate și curaj, astea sunt cuvintele care par să îi caracterizeze cel mai bine.

Nu mă așteptam să termin cartea în doar zece ore, însă, efectiv, nu am fost capabilă să o mai las din mâini. Citeam, citeam și tot citeam, spunându-mi că e ultimul capitol, însă de fiecare dată se întâmpla ceva care mă lăsa, de-a dreptul, șocată. Cred că toate reacțiile mele, în timp ce citeam cartea, s-au rezumat la: asta nu se poate întâmpla, nu cred ce tocmai am citit, cum au putut să facă asta, vai de capul meu. Cam așa am tot ținut-o pe parcursul cărții și, la final, am rămas fără cuvinte. Totul a fost atât de imprevizibil și atât de bine scris, încât nu ai ce să reproșezi. Cartea asta a avut absolut tot ce caut eu: acțiune cât cuprinde, personaje puternice, antagoniști a căror răutate depășesc imaginabilul, intrigi, trădări (mai ales cea de pe final care mi-a frânt inima) și multe scene de luptă pe care le-am citit mereu cu sufletul la gură.

Cartea este disponibila pe Libris.ro

În ceea ce privește latura amoroasă a volumului, avem aici parte de un ,,pătrat amoros”: Laia se simte atrasă de Keenan, dar ia foc când Elias se află lângă ea, iar Elias își dorește mereu să o sărute pe Helene, însă sângele începe să îi clocotească în vene atunci când Laia este în preajma lui. Situația asta este nouă pentru mine și sunt tare curioasă cum se va finaliza. Încă nu mi-am format un cuplu preferat, așa că nu pot să zic neapărat că îi vreau împreună pe Laia și Elias, în circumstanțele în care și aerul sălbatic și rebel pe care îl are Keenan m-a atras de la bun început.

— Mai degrabă moarte decât tiranie!”

Focul din cenușă este o carte de 5⭐ pentru mine și sper din inimă că o să îi acordați și voi o șansă, pentru că o merită. Acum de-abia aștept să îmi continui seria și să citesc și celelalte volume, pentru că ard de nerăbdare să văd cu ce o să se mai confrunte personajele.

Mulțumesc că m-ați urmărit până aici și vă doresc lecturi cât mai plăcute.