Va veni focul – James Baldwin. Recenzie

Buna! Astazi am revenit cu recenzia cartii ,,Va veni focul”, cea mai noua aparitie a editurii Black Button. Dupa cum am spus si in articolele anterioare, ador titlurile pe care fetele BBB aleg sa le traduca, deoarece abordeaza niste teme actuale precum feminismul(Mama tuturor intrebarilor si Feminist(a), Feministi) si BLM. Cartea este un text care sta la baza miscarii pentru drepturile omului, un eseu care ramane la fel de relevant si astazi ca si in 1963, cand a fost publicat. Poate ca lucrurile s-au imbunatatit intre timp, insa problema inca mai exista si in zilele noastre. Aceasta carte ar trebui sa fie vazuta ca un semnal de alarma, sa incetam aceasta separare in functie de culoarea pielii pentru ca ea nu determina valoarea unei persoane.

Va veni foculJames Baldwin. Scurta prezentare

Deoarece cartea este un eseu, cred ca ii pot face dreptate doar prin listarea catorva citate care mie mi-au placut. Cartea este confesiunea autorului, o persoana de culoare care a trait pe pielea sa discriminarea albilor. James Baldwin combina armonios si religia in problema rasismului, fiind un adaos care m-a surprins placut. Singurul lucru care m-a deranjat este faptul ca nu aprofundeaza mai mult istoria persoanelor de culoare, ci doar mentioneaza anumite aspecte. Din aceasta cauza as spune ca trebuie sa stii tu putina istorie inainte de a citi aceasta carte, venind ca o completare a cunostintelor pe care deja le-ai dobandit.

Aparati-va femeile: intr-o civilizatie care emasculeaza barbatul si abuzeaza femeia, o societate in care barbatul e silit sa depinda de capacitatea femeii de a pune paine pe masa.

,,Raiul albului”, canta un predicator musulman negru, ,,este iadul negrului”.

Singurul lucru care te poate distruge este sa crezi ca intr-adevar esti ceea ce lumea alba numeste un negrotei. Iti spun asta pentru ca te iubesc si te rog sa nu uiti asta niciodata.

Stiu doar atat: ca era lumea, lumea albilor. Nu era nevoie sa fii genial ca sa-ti dai seama cat de putine puteai face pentru a-ti schimba conditia; nu trebuia sa fii deosebit de sensibil ca sa fii adus la disperare de umilirea neincetata si gratuita si de pericolul cu care te confruntai in fiecare zi de lucru, intreaga zi de lucru. Umilirea nu era doar pentru zilele de lucru sau pentru muncitori; aveam treisprezece ani si traversam Fifth Avenue, in drum spre biblioteca de pe Fortysecond Street, iar politistul din intersectie a spus printre dinti: ,,Ciorilor, stati la voi acolo in cartier, unde va e locul.”

Va veni focul este disponibila pe Libris.ro.

De la autor am mai citit prin martie si ,,Daca strada Beale ar putea vorbi“, iar la editura Black Button a aparut si Camera lui Giovanni care se afla si ea pe TBR. Acesta mai are o carte tradusa la editura paralela45, iar aceasta descriere mi-a starnit interesul :,,Alta tara este in primul rand critica lui Baldwin la adresa societatii americane a vremii”.

,,Va veni focul” este una dintre acele carti must-read, mai ales in aceasta perioada. In viitorul apropiat vreau sa citesc cat mai multe carti despre acest subiect si sunt sigura ca urmatoarea o sa fie tot de la James Baldwin.