Mama tuturor intrebarilor – Rebecca Solnit. Recenzie

Buna! Astazi am revenit cu recenzia cartii ,,Mama tuturor intrebarilor”, cea mai noua aparitie a editurii Black Button. Aceasta mi-a atras atentia de cand a fost lansata deoarece este un eseu feminist, iar la noi se traduc destul de putine carti care abordeaza acest subiect, cel putin eu nu stiu alta editura. Dupa cum am spus si pe Goodreads, Black Button Books a devenit editura mea de suflet si le multumesc pentru titlurile pe care le aduc in Romania.

In aceasta colectie de eseuri feministe, Rebecca Solnit ofera comentarii despre femeile care refuza sa fie reduse la tacere, despre violenta, despre masculinitatea fragila a canonului literar, despre prejudecatile rasiale, despre dogma binaritatii de gen, despre istoria recenta a glumelor despre viol si multe altele. In stilul care a consacrat-o, Solnit imbina umorul, analiza taioasa, documentarea si observatiile scrutatoare.

Mama tuturor intrebarilorRebecca Solnit. Prezentare pe scurt

Ce sa spun despre aceasta carte atunci cand cuvintele sunt de prisos? Este un must read, asa cum sunt toate cartile editurii. Chiar daca este scris acum 5 ani, eseul inca mai abordeaza teme actuale. Oare ce spune asta despre noi ca oameni? Principala tema a cartii este diferenta dintre o femeie si un barbat, vorbind despre privilegiile barbatului si tacerea la care sunt supuse femeile.

In prima parte, care este si preferata mea, autoarea vorbeste despre viol, un ,,monstru” care bantuie femeile de secole. Nici nu stiu cum sa vorbesc despre acest subiect mai bine decat autoarea care a pus punctul pe ,,i”, asa ca voi lasa un fragment semnificativ.

Limbajul conteaza. Avem mult de lucru la felul in care se vorbeste despre viol, astfel incat sa se inceteze invinuirea victimelor. Enuntul corect este: violatorul reprezinta cauza unui viol. Nu femeile care se imbraca intr-un anumit fel sau care consuma alcool, deoarece atunci cand consideri ca femeile sunt de vina intri intr-un alt roman non-politist sau intr-un alt capitol al misterului despre protagonistul care lipseste. Violul este un act al vointei: cel care actioneaza este un violator. Cu toate astea ai impresia ca tinerele din campusurile studentesti se violeaza singure, atat de absenti sunt barbatii din naratiunea mistificatoare. In aceasta naratiune barbatii dispar si violul, agresiunea, sarcina devin conditii meteo la care femeia trebuie sa se adapteze. Ele sunt de vina ca li se intampla astfel de lucruri.

Sincer, stiam ca o sa imi placa acest eseu, insa m-a trecut prin toate starile posibile: frustrare, suparare, fericire. Am plans de multe ori deoarece autoarea stie sa transpuna atat de bine aceste marturisiri. Cu siguranta o sa incerc mai multe carti de la autoare pentru ca rezonez 100% cu gandirea ei.

Cartea este disponibila pe Libris.ro

In Epistola catre Corinteni, Sf. Pavel a ordonat:,,Ca in toate Bisericile sfintilor, femeile voastre sa taca in biserica, caci lor nu le este ingaduit sa vorbeasca.” Si tot in Noul Testament se declara: ,,Femeii nu-i dau voie sa-i invete pe altii, nici sa se ridice mai presus de barbat, ci sa stea in tacere.” Nicio femeie nu a devenit preot in biserica anglicana pana in 1944 in SUA si 1994 in Anglia.

Stiu ca o recenzie nu ii poate face dreptate cartii, insa ,,Mama tuturor intrebarilor” este sfasietoare, dar cuprinde crudul adevar al lumii noastre. O recomand cu mare drag si sunt sigura ca oricine va avea ceva de invatat din ea.