In intimitatea secolului 19 – Ioana Parvulescu. Recenzie

16 Replies

Buna! Astazi am revenit cu recenzia cartii “In intimitatea secolului 19” scrisa de Ioana Parvulescu. Dupa ce am citit un fragment din carte(pe care il voi insera si in articol), mi-am dorit sa citesc mai mult. Cartea nu m-a dezamagit deloc si m-a invatat o multime de lucruri noi, despre personalitatile din secolul 19, despre obiceiuri si despre mentalitatea pe care o aveau oamenii in acel secol.

Se pot inchipui oamenii din aceasta carte in Romania secolului 21?
L-as vedea perfect pe Maiorescu, atat de echilibrat, de rational, de modern in toate privintele, in Parlament, punandu-i la punct pe toti demagogii si flecarii, propunand legi si amendamente folositoare, luand pozitie in chestiuni litigioase si, nu in ultimul rand, influentand mersul lumii cu autoritatea lui.
L-as vedea apoi pe neobositul Carol Davila scotand iar la lumina medicina de astazi.
Le-as vedea in secolul 21 si pe doamnele din secolul 19, dedicandu-se deplin unor cauze altruiste, cum numai ele stiau s-o faca, rezolvand o data pentru totdeauna problema «copiilor strazii», deschizand azile pentru batrani, pentru orfani, cantine pentru saraci si cate si mai cate.
L-as vedea pe primarul Protopopescu-Pache rezolvand problema circulatiei, a parcarilor, a murdariei si a gropilor din asfalt.
Si pe Caragiale l-as vedea dand un nou volum de Momente, de trei ori mai voluminos si mai savuros decat cel din 1901, in care personaje sa fim noi toti.“ – Ioana PARVULESCU, fragment dintr-un interviu

In intimitatea secolului 19Ioana Parvulescu. Scurta prezentare

In intimitatea secolului 19 este o carte foarte bine documentata, putem vedea cu usurinta timpul acordat de autoare documentarii. Cu ajutorul acestei carti putem spune ca ne intoarcem in secolul 19, aflandu-i misterele aduse la viata de Ioana Parvulescu. Dupa scurta introducere pe care ne-o face autoarea, suntem transpusi direct in Bucurestiul din secolul 19, un oras nou si asistam la construirea sa, statuie cu statuie, strada cu strada, eveniment cu eveniment. Aflam mai multe despre femei, oamenii importanti din tara, regi, domnitori, scriitori, doctori, copiii lor. Chiar daca este greu de conceput, medicina se afla la un nivel foarte scazut, copiii neapucand varsta de 3 ani, insa Carol Davila a revolutionat medicina romaneasca. Nu este genul de carte care sa-ti arunce un an in fata, apoi sa-ti enumere evenimentele importante, te lasa sa le descoperi rand pe rand. Singurul lucru care nu mi-a placut a fost modul in care au fost dispuse informatiile. Abia ce intram intr-un subiect si treceam la altul. Mi-ar fi placut sa dezbata mai mult un subiect, nu doar sa vobeasca 2 pagini apoi sa treaca la altul. Acum vreau sa iti las fragmentul pe care l-am descoperit eu initial.

Cartea este disponibila pe libris.ro

Fragment din carte

Cel mai bun rol secundar al femeii este realizat in secolul 19. I se permite aparitia numai in cateva secvente precise, dar in acestea straluceste, isi arata calitatile si talentul. Cine stie sa vada in viitor isi da seama ca, peste mai putin de un secol, va avea parte de foarte dificile roluri principale, ceea ce nu inseamna ca va fi mai fericita si nici ca le va juca mai bine. Deocamdata, asemenea lumii copiilor, si lumea Lucsitelor, a Demetrelor, Zoelor, Ecaterinelor, Elefteriilor, Eufrosinelor, Eliselor, Ruxandrelor, Elvirelor, Elenelor si, mai ales, Mariilor este bine delimitata intre o multime de nu e voie si cateva e voie. Tabuurile sunt ca tabla inmultirii, trebuie invatate pe dinafara, rand pe rand, cu rezultatul lor cu tot: nu e voie si n-are rost sa urmezi o facultate caci asta e treaba de barbat care te indeparteaza de la menirea femeii, e voie si e bine sa te mariti cu un barbat invatat sau bogat pentru ca vei fi fericita. Nu e voie sa stai cu parul desfacut in fata altui barbat decat sotul tau pentru ca e rusine, nu e voie sa lenevesti pentru ca nu se cade, nu e voie sa te amesteci pe fata in treburile lui pentru ca nu e treaba ta si il intarati, dar nu strica sa-i dai sfaturi daca-l linistesti inainte cu un “nu ma amestec, dumneata hotarasti”. Nu e voie sa devii avocat, judecator, preot, medic, dirijor, primar, inginer pentru ca ar fi de neinchipuit si lumea ar fi socata, e voie sa fii pianista, cantareata de opera, violonista, croitoreasa, fata in casa, hangita, calugarita pentru ca se potriveste cu firea femeii, nu e voie sa castigi singura bani pentru ca n-are rost, dar e voie si e nevoie sa-i ceri dumnealui, pentru casa si pentru micile capricii personale.[…]

In intimitatea secolului 19 a fost o lectura interesanta care m-a ajutat sa inteleg mai bine misterele secolului 19. Daca esti pasionat de istorie si literatura, nu trebuie sa o ratezi.

Ce carte ti-a atras atentia pe Libris?