Furiile inimii – John Boyne. Recenzie

18 Replies

Buna! Astazi am revenit cu recenzia cartii “Furiile inimii“, carte publicata recent la editura Rao. Autorul este cunoscut pentru cartea “Baiatul cu pijamale in dungi” care a fost ecranziata in 2008. Ei bine, am fost printre singurele persoane carora nu le-a placut acea carte, chiar deloc. Pot spune ca a fost puerila, mult prea scurta si fara esenta, mai degraba o carte destinata copiilor. Asadar am avut emotii cu aceasta carte si nu am avut asteptari mari, iar numarul de pagini ma descuraja. M-am inselat amarnic. Cand am inceput-o nu stiam nici macar un lucru despre ea, iar povestea m-a uimit cu fiecare capitol. Cele doua carti ale autorului se afla la poli opusi. Furiile inimii este o carte destinata adultilor, o carte profunda, complexa si extrem de bine scrisa.

Cyril Avery nu este un adevarat Avery, sau cel putin asta obisnuiesc sa-i spuna parintii sai adoptivi. Si nici nu va fi vreodata. Nascut inafara casatoriei de o tanara repudiata de comunitatea de tarani irlandezi din care facea parte si adoptat de un cuplu excentric din Dublin, prin mijlocirea unei calugarite, Cyril duce o existenta in deriva, a carui singura relatie semnificativa este prietenia sincera cu mult mai mondenul si iresponsabilul Julian. Traind la voia intamplarii si a coincidentelor, isi va petrece intreaga viata incercand sa se cunoasca pe sine si sa-si inteleaga originile, pentru a avea o identitate asumata, o casa, o tara si poate ceva mai mult.

Furiile inimii – John Boyne. Scurta descriere

Catherine Goggin, tanara de doar 16 ani, este alungata din satul ei pentru ca este insarcinata. Dupa ce mama ei afla de sarcina, preotul o va batjocori la slujba de duminica, obligand-o sa spuna cine este tatal copilului. Catherine refuza sa il numeasca pe tatal copilului, plecand astfel spre casa pentru a-si aduna lucrurile. Misteriosul tata o asteapta in fata casei pentru a-i oferi bani, insa ea ii refuza suparata. Renegata de familie, isi incepe o noua viata in Dublin. In microbuz il intalneste pe Sean, un tanar de 18 ani. Din cauza abuzurilor alege sa isi paraseasca familia, mutandu-se cu Jack, un prieten, in Dublin.

Cei doi se imprietenesc, iar Sean o invita pe Catherine in apartamentul lui Jack. Relatia dintre Catherine si Jack este tensionata, insa ea ii promite ca va munci pentru a-si plati chiria. Fiind insarcinata si fara sot, gasirea unei slujbe nu este deloc usoara, fiind nevoita sa minta despre sotul ei, spunand ca a murit pe front. Slujba la ceainaria Dail ii prieste lui Catherine, insa trebuie sa o abandoneze imediat ce va naste. Ii marturiseste patroanei ca nu va pastra copilul pentru binele lui, oferindu-l spre adoptie.

Insa totul se prabuseste atunci cand tatal lui Sean ajunge in Dublin, razbunandu-se pe fiul sau si pe iubitul lui. Aflam astfel ca homosexualii sunt priviti prost in Irlanda, batjocoriti, lipsiti de drepturi sau chiar ucisi. Aceasta este ziua in care se naste Cyril.

Acest prim capitol a fost viata lui Catherine povestita de Cyril, asadar stim ca cei doi se vor reuni, insa nu stim cand sau cum. Apoi vom urmari viata lui Cyril din 7 in 7 ani, il vom vedea pe Cyril in toate etapele vietii, bune sau rele.

Dupa primul capitol am putut afirma ca o ador, de aceea nu vreau sa mai ofer alte detalii despre actiunea cartii, cel mai bine este sa le descoperi singur. Cele 660 pagini au “zburat”, iar la final voiam mai multe.

Sa fii homosexual in Irlanda anilor ’60 este o crima, iar Cyril suporta consecintele acestei societati obtuze, fiind nevoit sa isi ascunda adevarata identitate doar pentru ca s-a nascut “altfel”.

Furiile inimii a fost o carte profunda, complexa si cruda. M-am atasat de personaje, am ras si am plans alaturi de ele. Cu siguranta imi va ramane in suflet pentru mult timp, iar povestea lui Cyril este o adevarata lectie de viata care merita cunoscuta de toti. Sunt sigura ca peste ani si ani aceasta carte o sa fie un clasic al literaturii LGBTQ.

Ce pot sa mai spun despre ea? Mi-a depasit toate asteptarile, mi-a schimbat perspectiva asupra anumitor lucruri, mi-a sfasiat inima in mii de bucatele.

O recomand cu mare drag si te rog, nu te lasa intimidata de cele 670 pagini, la final ai vrea sa fi fost 1000.Pregateste-te pentru o lectura emotionanta si dura. Cartea a aparut la editura Rao.

Tu ai citit cartile acestui autor? Ce carti/filme in acest gen imi poti recomanda?