Podul de lut – Markus Zusak. Recenzie

17 Replies

Buna! Astazi am vreau sa iti prezint “Podul de lut”, cea mai noua carte a autorului Markus Zusak. La noi a fost indragit pentru “Hotul de carti”, insa “Mesagerul” ramane cartea mea preferata a autorului. Din pacate, “Podul de lut” nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor mele si m-a dezamagit. De-a lungul timpului am invatat ca o carte nu este proasta. Daca tie nu iti place, asta nu inseamna ca altuia nu-i poate placea.  Fiecare are propriile opinii si gusturi in orice domeniu, literar sau nu. Nu vreau sa fie un articol in care vorbesc urat despre o carte, deoarece nu ma caracterizeaza. Voi discuta despre lucrurile care mi-au displacut si placut.

“Cartea spune povestea unui băiat care construiește un pod pentru părinții lui, pentru frații lui, dar și pentru el însuși. Astfel, el vrea să trăiască un miracol care să-l vindece de tragedia prin care a trecut. Ceea ce-și dorește Clay este să facă un gest profund uman și, chiar dacă la final e posibil să dea greș, să știe că măcar a încercat”, spune autorul, subliniind mesajul acestei povești impresionante.

Podul de lut – Markus Zusak. Scurta prezentare

Părăsiți de tată după moartea mamei, frații Dunbar se cresc unul pe celălalt după propriile reguli. Pe măsură ce se ceartă și se împacă, ei descoperă secretul tulburător al dispariției tatălui lor. Iar când acesta se întoarce și le cere ajutorul pentru a construi un pod peste un râu,  Clay, unul dintre frați, acceptă, hotărând de fapt să construiască o punte între copii și tatăl lor, între trecut și viitor – o punte peste greșeli știute și neștiute, pentru iertare și pentru împăcare.

Inceputul m-a intrigat si am fost curioasa sa descopar povestea familiei Dunbar. Matthew, acum in varsta de 31 de ani, incepe sa scrie povestea fratelui sau Clay. Dupa ce mama lor moare, iar tatal lor dispare, Matthew devine tutorele fratilor sai. Cei cinci frati au fost parasiti de tata, dar acum s-a intors pentru a le face o propunere: sa construiasca un pod.

Naratiunea mi s-a parut haotica si greu de urmarit. Markus Zusak trece de la trecut la prezent mult prea usor, uneori chiar si in mijlocul unui capitol. Naratorul este Matthew, iar persoana I este imbinata cu persoana a III. Pentru mine nu a fost o combinatie fericita, din pacate.

Chiar daca uneori povestea m-a captivat, autorul devia rapid de la subiect, lasandu-te “cu ochii in soare”. Trecutul celor doi soti: Michael si Penny a fost partea mea preferata, alaturi de inceput si final. Mi-a placut mult relatia construita intre cei doi, dar si trecutul lui Penelope. In rest, pentru mine, totul a fost lungit si fara sens. Cateva persoane au spus ca nu exista un plot line solid, iar asta pot confirma. De la autor am dorit emotie, dar viata familiei Dunbar nu m-a captivat deloc. Am trait mii de emotii alaturi de Mesagerul( recenzie aici), asa ca ti-o recomand daca vrei sa incerci acest autor.

-Imi place cand faci asta.

-Cand fac ce?

-Lupti pentru ceea ce iubesti.

…, el isi punea palma pe antebratul ei. Iar temerile ei, luna de luna, se calmasera.

Statuse asa, cu ea, toata noaptea.

Citind, intorcand paginile si citind.

Daca nu ai mai citit de la acest autor, nu iti recomand sa incepi cu “Podul de lut”, dar cu siguranta te vei indragosti de celelalte doua. Daca esti fan Zusak, te invit sa-ti faci propria parere despre noua sa carte. Cartea a fost publicata la editura Rao si o poti gasi aici, unde poti citi o mostra PDF pentru a te familiariza cu stilul autorului.

Tu ai citit carti de la Markus Zusak? Care este ultima carte care te-a dezamagit?